کاهش، رفع و درمان علائم و عوارض یائسگی در زنان

تغییرات فیزیکی که در دوران یائسگی در بدن زنان رخ می‌دهد می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد، اما این تغییرات کاملا طبیعی و بخشی از پروسه‌ی عادی یائسگی هستند. البته بعد از تکمیل این فرآیند و یائسه شدن شما، احتمال بروز بسیاری از عوارض فیزیکی در بدن شما بیشتر است. عوارض و در واقع علائمی که در ادامه گفته می‌شود، اغلب در دوران یائسگی دیده می‌شوند. البته در نظر داشته باشید که یائسگی تنها علت بروز این علائم نیست و ممکن است این علائم به علل دیگری نیز بروز کنند. روند طبیعی بالا رفتن سن نیز بر بروز این عوارض تاثیرگذار است.

عوارض یائسگی

در حدود ۵۰ درصد از زنان، بعد از دوران یائسگی خود علائم مشابهی را تجربه می‌کنند اما آنها به ندرت در این علائم و مشکلات با دیگران صحبت می‌کنند. این علائم تحت عنوان علائم سندرم دستگاه تناسلی-ادراری و یا علائم آتروفی واژن شناخته می‌شوند و ممکن است شامل موارد گفته شده در زیر باشند.

این علائم معمولا ۳ تا ۴ سال بعد از یائسگی بروز می‌کنند و با گذشت زمان به تدریج بدتر و شدیدتر می‌شوند و ممکن است همگی با هم بروز نکنند و به تدریج و یکی پس از دیگری بروز کنند.

اصلی ترین دلیل بروز این علائم، کمبود هورمون استروژن است که این مسئله باعث ضعیف شدن و نازک شدن مخاط سطح داخلی واژن می‌شود. سابقا، روش درمانی که در این مورد تجویز می‌شد، استفاده از کرم‌های موضعی حاوی استروژن بود. روش نوین مونالیزاتاچ، راه حلی بدون درد و بدون نیاز به استفاده از هورمون را برای این مشکل ارائه می‌دهند که در آن بدن شخص برای بازسازی کردن خود به طور طبیعی، تحریک می‌شود و علائمی مانند علائم گفته شده در زیر بهبود پیدا می‌کنند:

درد در هنگام دخول (مقاربت دردناک)

نازک شدن غشای مخاطی در داخل واژن موجب می‌شود که بافت واژن قابلیت ارتجاعی خود را از دست بدهد و این موضوع در کنار خشکی واژن و نبود رطوبت کافی در واژن موجب درد در هنگام دخول در حین مقاربت جنسی می‌شود.

خارش و خشکی واژن

نازک شدن دیواره‌های واژن و کمبود رطوبت و تغییر PH در محیط داخلی واژن باعث می‌شود که شخص احساس خشکی و خارش در واژن خود داشته باشد.

عفونت ادراری مکرر

وجود باکتری‌های مفید که از محیط واژن محافظت می‌کنند بستگی به میزان وجود ذخیره‌ی گلیکوژن در واژن دارد که منبع تغذیه این باکتری‌ها است و در سطح واژن وجود دارد. میزان حضور این باکتری‌ها همچنین به PH محیط داخل واژن نیز بستگی دارد. با نازک شدن بافت دیواره‌ی واژن و تولید گلیکوژن کمتر و همچنین اسیدی شدن محیط داخلی واژن، تعداد این باکتری‌ها کاهش می‌یابد که این مسئله ریسک عفونت ادراری را افزایش می‌دهد.

احساس سوزش در واژن

نازک شدن دیواره‌های واژن همچنین باعث حساس و تحریک پذیر شدن واژن می‌شود و شخص در واژن خود احساس سوزش می‌کند. در برخی موارد حتی ممکن است در واژن خونریزی رخ دهد.

بی اختیاری و تکرر ادرار

ممکن است شخص مرتبا برای رفتن به دستشویی احساس اضطرار کند و حتی در مواردی در هنگام عطسه یا سرفه‌کردن، مقداری از ادرار او ریزش کند. این موضوع چند دلیل مختلف دارد، از جمله کاهش قدرت ساختاری در بافت واژن و مجاری ادرار، ضعیف شدن عضلات کف لگن و همچنین ضعف سیستم عصبی در این ناحیه.

گشاد شدن واژن

نازک شدن دیواره‌های واژن و کاهش حجم بافت این دیواره‌ها موجب کاهش انسجام در این بافت‌ها و احساس گشاد شدن واژن و کاهش قابلیت ارتجاعی آن می‌شود.

سایر عوارض یائسگی

بیماری‌های قلبی. یکی ازمسائل مهمی که باید از آن اطلاع داشته باشید این است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در دوران بعد از یائسگی بیشتر است و در این دوران احتمال بروز بیماری قلبی در زنان حتی از مردان نیز بیشتر می‌شود. برخی محققان کاهش میزان ترشح هورمون استروژن را با ضربان نامنظم قلب مرتبط دانسته‌اند. اگر احساس کردید که قلب شما تند می‌زند و به تپش قلب دچار شده‌اید حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

پوکی‌استخوان. کاهش سطح استروژن، نه تنها بر سلامت قلب تاثیر دارد بلکه زنان را در معرض خطر ابتلا به پوکی‌استخوان نیز قرار می‌دهد. استروژن در تولید سلول‌های جدید استخوانی نقش دارد چرا که موجب تشکیل سلول‌های استئوبلاست (سلول‌های تشکیل‌دهنده ماتریکس استخوانی) می‌شود. بدون حضور استروژن، سلول‌های استئوبلاست نمی توانند بافت استخوانی جدید تولید کنند و نهایتا تاثیر عملکرد سلول‌های استئوکلاست (سلول‌های جذب‌کننده‌ی استخوان) موجب ضعیف شدن بافت استخوان می‌شود.

افزایش وزن . بسیاری از زنان با رسیدن به سن چهل و پنجاه سالگی دچار اضافه‌ی وزن می‌شوند. البته ممکن است این تغییرات ناشی از روند طبیعی بالا رفتن سن باشد و تنها به یائسگی مربوط نباشد. با بالارفتن سن، تشکیل بافت عضلانی سخت‌تر صورت می‌گیرد و حجم عضلات بدن کاهش پیدا می‌کند. کاهش توده‌ی عضلانی موجب کاهش متابولیسم بدن می‌شود و به همین خاطر وزن شخص بسیار آسان‌تر بالا می‌رود.

افزایش وزن (خصوصا در نواحی شکم و پهلوها) در بین زنان یائسه بسیار شایع است. افزایش چربی‌های موضعی، خصوصا در اطراف شکم می‌تواند خطرناک باشد، چرا که ریسک ابتلابه بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. به همین خاطر در این دوران، کاهش کالری دریافتی بدن، داشتن رژیم غذایی سالم و کامل و صرف وقت کافی برای ورزش، اهمیت بالایی دارد.

روش لیزر مونالیزاتاچ برای مقابله با برخی عوارض یائسگی

مونالیزاتاچ روشی نویت و غیر جراحی برای درمان آتروفی واژن است. این روش با انجام لیزردرمانی ۵ دقیقه‌ای موجب تحریک دیواره‌های واژن به یازسازی و تولید کلاژن بیشتر شده و بدین ترتیب روند آتروفی واژن را متوقف می‌کند و موجب افزایش تولید سلول، انسجام و قدرت دیواره‌ی واژن و خونرسانی به بافت واژن می‌شود.

روش مونالیزاتاچ دارای مزایای بسیاری نسبت به روش‌های قبلی می‌باشد، چرا که این روش به درمان بافت آسیب دیده‌ی واژن می‌پردازد و صرفا بر روی رفع علائم تمرکز ندارد. این روش نتایج بسیار بلند مدت‌تری نسبت به روش‌های معمول دارد و از طرف دیگر برای بیمارانی که به هر دلیل نمی توانستند از روش‌های درمانی معمول استفاده کنند، بسیار مناسب است.

روش مونالیزاتاچ بر مبنای دانش به دست آمده از سالها تحقیق در زمینه‌ی  پوست و پزشکی زیبایی است و روشی بسیار موثر است که موجب تحریک سلول‌های فیبروبلاست در سطح واژن شده که موجب آغاز روند طبیعی بازسازی بافت‌ها می‌شود. با آغاز روند طبیعی بازسازی بافت واژن، کلاژن بیشتری در زیر سطح دیواره‌ی داخلی واژن تولید می‌شود که این امر موجب تکثیر سلول‌های بیشتر و افزایش جریان خون در بافت واژن می‌شود. با گذشت تنها ۳۰ روز از درمان، بافت واژن کاملا بازسازی می‌شود و حجم لایه مخاطی محافظ داخل واژن افزایش می‌یابد و میزان رطوبت و قابلیت ارتجاعی واژن نیز بهبود می‌یابد. با بازیابی PH طبیعی مخاط داخلی واژن و از میان بردن دلایل اصلی و زمینه‌ای آتروفی واژن، اغلب علائم آزاردهنده‌ی یائسگی مانند خشکی، خارش و سوزش واژن تقریبا از بین می‌روند و تمامی این تاثیرات مثبت بدون بروز هیچ عارضه‌ی جانبی و یا درد و ناراحتی به دست می‌آیند.

علاوه بر این ، بهبود بافت واژن موجب می‌شود که در موارد خفیف تا متوسط بتوان از انجام عمل واژینوپلاستی و لابیا پلاستی اجتناب کرد.

مونالیزاتاچ، روشی بدون درد و بدون نیاز به ریکاوری

مونالیزاتاچ یک روش درمانی بدون درد است که انجام ان تنها ۵ دقیقه زمان می‌برد و نیازی به گذراندن دوره ریکاوری ندارد. تنها توصیه و دستور العمل بعد از درمان این است که باید باید تا ۵ روز از داشتن رابطه جنسی خودداری کنید. دوره‌ی کامل درمان با مونالیزاتاچ شامل سه جلسه لیزردرمانی می‌باشد که با فواصل یک ماهه انجام می‌شوند.