سوزش، خارش و درد واژن یا دستگاه تناسلی

%d8%b3%d9%88%d8%b2%d8%b4

خشکی واژن تنها يكي از علائم یائسگی است که می‌تواند ناراحتي زيادي ايجاد نمايد. اين عارضه تقریباً ۴۰ درصد از زناني كه در حال گذر از اين مرحله انتقالي هستند،‌ را مبتلا مي‌سازد. برای بسیاری از زنان، ناراحتي خشکی واژن در درجه اول با مقاربت جنسی دردناکي كه می‌تواند ايجاد نمايد، در ارتباط است. اگرچه متأسفانه، این علامت می‌تواند به شیوه‌های ديگر نيز بروز كند. خشكي واژن مي تواند از يك روز تا تمام عمر فرد را مبتلا ساخته و خارش، سوزش، يا تورم ايجاد كند.

لیزر مونالیزا تاچ یک شيوه درماني برای زنانی است که به خشكي و خارش واژن مبتلا هستند. مونالیزاتاچ یک روش جایگزین غیرتهاجمی براي هورمون درمانی جهت درمان نشانه‌های مرتبط به آتروفی واژن است.
کلینیک فرهمند به ارائه بهترین و مؤثرترین دوره‌ی درمانی با لیزر مونالیزا تاچ، جهت رفع مشکلات مربوط به یائسگی برای شما می‌پردازد. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌های ۰۲۱۸۶۰۱۰۰۱۲ و ۰۲۱۶۰۲۰۰۱۳ و ۰۲۱۸۶۰۲۰۰۱۴ تماس بگیرید.

علل خارش واژن در طول یائسگی

دوره يائسگي با یک افت در سطوح استروژن همراه است. یکی از پیامدهای این تغییر هورمونی "خشکی واژن" است، علامتي كه می‌تواند موجب شود بسياري از زنان خارش، سوزش و درد واژن را تجربه كنند.

علل دیگر خارش واژن

در زير به برخی از علل احتمالی خارش واژن و ناحيه اطراف آن اشاره‌شده است:

محرک‌ها

قرار دادن واژن در معرض مواد شیمیایی محرك می‌تواند موجب خارش واژن شود. این محرک‌ها ممکن است يك واکنش آلرژیک ايجاد كنند كه به ايجاد بثورات همراه با خارش در نواحي مختلف بدن، ازجمله واژن منتهي می‌شود. محرک‌های شیمیایی رایج عبارت‌اند از:

• صابون
  • شامپو بدن
  • اسپری‌های زنانه
  • دوش هوا
  • وسايل ضدبارداری موضعی
  • کرم‌ها
  • پمادها
  • شوینده‌ها
  • نرم‌کننده‌های لباس
  • دستمال توالت معطر

چنانچه شما به دیابت و یا بی‌اختیاری ادرار دچار هستيد، ادرار شما نیز ممکن است موجب سوزش و خارش واژن شود.

بیماری‌های پوستی

برخی از بیماری‌های پوستی، مانند اگزما و پسوریازیس، می‌تواند موجب قرمزی و خارش در ناحیه تناسلی شود.

عفونت قارچی

مخمر يك قارچ طبیعی است که به‌طورمعمول در واژن يافت می‌شود. این قارچ معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما زمانی که رشد آن مهار نگردد، مي‌تواند يك عفونت ناراحت‌کننده ايجاد نمايد. این عفونت به عفونت قارچی واژن معروف است.

واژینوز باکتریايي

واژینوز باکتریايي از ديگر علل شايع خارش واژن است. همانند عفونت قارچی واژن، واژینوز باکتریایی به علت عدم تعادل بین باکتری خوب و بد طبيعي در واژن ايجاد می‌شود.

بیماری‌های مقاربتی

بیماری‌های مقاربتی متعدد می‌تواند در طول مقاربت جنسی محافظت نشده منتقل‌شده و موجب خارش واژن شود. این بیماری‌ها عبارت‌اند از:‌

• کلامیدیا
  • زگیل ناحیه تناسلی
  • سوزاک
  • تب‌خال ناحیه تناسلی
  • تریکوموناز

این بیماری‌ها همچنین می‌تواند موجب بروز علائم ديگر، ازجمله رشد غیرطبیعی، ترشحات سبز یا زرد واژن، و درد در هنگام ادرار شود.

استرس

فشار جسمي و روحي می‌تواند موجب سوزش و خارش واژن شود، اگرچه چندان شايع نيست. این ممکن است زماني رخ دهد كه استرس سیستم ایمنی بدن شما را تضعيف كرده، و شمارا بیشتر مستعد ابتلا به عفونت عامل خارش می‌کند.

سرطان مهبل

در موارد نادر، خارش واژن ممکن است نشانه‌ای از سرطان مهبل باشد. این نوعي از سرطان است که در مهبل، ناحيه خارجی اندام تناسلی زنانه، توسعه می‌یابد.

چه زماني براي خارش واژن به پزشك مراجعه كنيم

چنانچه خارش واژن به حدي شديد باشد كه زندگی روزمره و یا خواب شمارا مختل كرده، بايد به پزشك مراجعه كنيد. اگرچه اغلب علل جدی نیستند، اما درمان‌هايي براي كاهش ناراحتي ناشي از خارش واژن وجود دارد.

همچنین اگر خارش واژن شما بيش از يك هفته ادامه پيدا كرد و یا با علائم زیر همراه شد، بايد با پزشك خود تماس بگیرید:

• زخم یا تاول در مهبل
  • درد یا حساسیت در ناحیه تناسلی
  • قرمزی یا تورم در ناحیه تناسلی
  • اختلال در ادرار
  • تخلیه غيرمعمول واژینال
  • ناراحتی در طول مقاربت جنسی

چگونه می‌توانم خارش واژن را تسكين دهم؟

خارش واژن یکی از ویژگی‌های اصلی خشکی واژن است که باعث می‌شود زنان به دنبال درمان سريع و مؤثر باشند. اين ناراحتی می‌تواند در زندگي روزمره اختلال ايجاد كرده، و موجب شود كه یک زن احساس خجالت كرده و از موقعيت خود مضطرب گردد. بااین‌حال، با اين تصور غلط که هیچ راه‌حلی وجود ندارد، و يا از مطرح كردن آن با پزشك احساس خجالت می‌کنید، نبايد علائم را ناديده بگيريد. به‌ دنبال آگاهي از درمان‌هاي موجود باشيد.

چگونه می‌توانم از ليزر موناليزا تاچ برای درمان سوزش و خارش واژن بهره‌مند شوم؟

بسیاری از بیماران تنها يك جلسه پس از درمان موناليزا تاچ بهبود قابل‌توجهی را تجربه می‌کنند،‌ اما يك دوره درماني سه جلسه‌ای با فواصل یک‌ماهه پيشنهاد می‌شود. بیماران می‌توانند بلافاصله پس از ليزر موناليزا تاچ به فعالیت‌های طبیعی روزانه خود بازگردند. دستورالعمل پس از درمان شامل ممانعت از هرگونه فعالیت جنسی و اجتناب از فعالیت‌های شدید جسمی به مدت ۵ روز است.

درمان‌های ديگر

از كرم‌ها استفاده كنيد

کرم‌هایی وجود دارد که می‌تواند خارش واژن را کاهش دهد. اما در زمان خريد كرم، اطمینان حاصل كنيد كه اين محصول به‌طور خاص کاهش سوزش واژن را هدف قرار می‌دهد.

شیاف واژن

شیاف‌های بدون نسخه را می‌توان براي درمان خارش داخلي خريداري كرده و استفاده نمود.

لباس‌زیر و لباس‌های مختلف را امتحان كنيد

لباس‌های تنگ و لباس‌های زیر داراي الياف مصنوعی می‌تواند موجب افزايش ناراحتي شود. لباس‌هایی را انتخاب كنيد كه در ناحيه كشاله ران آزاد بوده و لباس‌هاي ‌زير پلاستيكي را با نوع پنبه‌اي جايگزين كنيد.

بهداشت شخصي را رعايت كنيد

ناحیه واژن را تمیز نگه‌دارید، و پس از اجابت مزاج براي ممانعت از ورود باكتري از مقعد به واژن، محل را از سمت جلو به عقب با دستمال پاك نماييد.

محصولات پاک‌کننده را تغيير دهيد

برخی از صابون‌های حمام و محصولات پاک‌کننده حاوی مواد شیمیایی است که موجب تحريك ناحيه واژن می‌شود. از محصولات غیرمعطر استفاده كنيد.

دوش آب گرم بگيريد

دوش گرفتن می‌تواند به تسکین سوزش واژن كمك كند. به دليل نقش جوش شيرين در کاهش سطح PH واژن، اضافه کردن مقداري جوش شيرين به آب حمام می‌تواند موجب كنترل سوزش واژن شود.

علاوه بر رعايت توصيه‌هاي فوق، يافتن دليل ریشه‌ای خشكي واژن از اهميت بسياري برخوردار است. با برخورداري از يك شيوه زندگی سالم و رژیم غذایی متعادل، می‌توان عدم تعادل هورمونی که منجر به خشکی واژن و خارش واژن  می‌شود، را مديريت نمود.