سوزش،تکرر و بی‌اختیاری ادرار در زنان پس از یائسگی

یائسگی زمان بروز بسیاری از تغییرات در بدن زنان است و از تغییراتی که اغلب زنان متوجه آن می‌شوند احساس اضطرار زیاد و بی‌اختیاری ادرار و مدفوع (مشکل در کنترل ادرار و مدفوع) و همچنین سوزش ادرار است.

علائم شایع

ریزش غیر‌اختیاری مقداری از ادرار به دفعات زیاد و احساس اضطرار برای رفتن به دستشویی از علائم شایع بی‌اختیاری و تکرر ادرار هستند. سایر علائم عبارتند از:

• ریزش غیرارادی ادرار با عطسه، سرفه یا در هنگام تمرین کردن
  • ریزش ادرار در هنگام رفتن به دستشویی
  • بیدار شدن در خواب برای رفتن به دستشویی، برای دو یا تعداد دفعات بیشتر
  • عفونت مکرر مجرای ادرار
  • احساس اضطرار زیاد برای مدفوع
  • عدم توانایی کنترل کردن باد روده
  • یبوست

در صورتی که با هر یک ازین مشکلات روبه‌رو شدید نباید آن را نادیده بگیرید، چرا که این مشکلات بدون کمک و اعمال درمان‌های مناسب، به خودی‌خود خوب نمی‌شوند و معمولا به مرور زمان بدتر نیز می‌شوند. این مشکلات ممکن است در کار، فعالیت‌ها و روابط اجتماعی و همچنین روابط شخصی و جنسی شما تاثیر منفی بگذارند. با این حال بسیاری از زنان برای این منظور به پزشک مراجعه نمی‌کنند. به خاطر داشته باشید که بسیار مهم است که برای حل مشکل خود از پزشک کمک بخواهید و خبر خوب این که تمامی این مشکلات را می‌توان به خوبی کنترل، و در مواردی به طور کامل درمان کرد.

یائسگی و کنترل ادرار و مدفوع

دوران یائسگی به چند روش مختلف بر نحوه‌ی کنترل ادرار و مدفوع تاثیرگذار است:

ضعیف شدن عضلات کف لگن

با شروع دوران یائسگی عضلات کف‌لگن (مانند سایر عضلات بدن) ضعیف می‌شوند. از آنجایی که این عضلات هم در کنترل ادرار و هم در کنترل مدفوع تاثیرگذارهستند، ضعیف شدن آن‌ها موجب احساس اضطرار بیشتر در برای ادرار یا مدفوع می‌باشد و شخص یه سختی می‌تواند خود را کنترل کند. در صورتی که عضلات کف لگن ضعیف باشند، کنترل باد روده نیز برای شخص مشکل می‌شود و ممکن است به طور ناخواسته باد از روده او خارج شود.

کم‌شدن قابلیت ارتجاعی مثانه

با بالا رفتن سن، قابلیت ارتجاعی مثانه کم می‌شود و بنابراین دیواره‌های آن کمتر کشیده می‌شوند. زمانی که مثانه از ادرار پر می‌شود، عدم کشیدگی مناسب دیواره‌ی واژن موجب تحریک عضلات اطراف مثانه شده و این عضلات بیش از حد فعال می‌شوند. فعال بودن بیش از حد عضلات دیواره‌ی مثانه و منقبض شدن آن‌ها موجب می‌شود که شخص به طور غیرارادی ریزش ادرار داشته باشد. این موضوع زمانی که با مشکل ضعیف شدن عضلات کف لگن همراه شود، بدتر نیز می‌شود و برای شخص بسیار مشکل خواهد بود تا ادرار خود را کنترل کند. انجام یک برنامه ورزشی برای تقویت عضلات مثانه و عضلات کف لگن می‌تواند به شما کمک کند. گاهی اوقات نیز استفاده از کرم استروژن نیز برای بیمار تجویز می‌شود.

خشکی واژن

کمبود هورمون استروژن موجب خشکی واژن می‌شود، چرا که دیواره‌ی  داخلی واژن ماده‌ی مخاطی کمتری تولید می‌کند. مجرای خروجی مثانه نیز دچار تغییرات مشابهی می‌شود و این تغییرات موجب می‌شوند که شما بیشتر در معرض ابتلا به عفونت ادراری قرار گیرید، چرا که باکتر‌های موجود در مثانه به بافت مجرای ادراری راه پیدا می‌کنند. ممکن است برای پیشگیری از بروز عفونت‌های ادراری بیشتر، برای شما کرم حاوی استروژن تجویز شود.
رعایت بهداشت شخصی نیز در این رابطه بسیار مهم است و خانم‌ها باید به یاد داشته باشند که هنگام تمیز کردن خود با دستمال توالت، حتما از سمت جلو به سمت عقب دستمال را حرکت دهند. شربت یا کپسول کرانبری (Cranberry) می‌تواند در پیشگیری از عفونت مجرای ادرار موثر باشد.

افزایش وزن

بسیاری از زنان متوجه می‌شوند که با آغاز دوران یائسگی، وزن آن‌ها به تدریج بالا می‌رود. در صورت که میزان افزایش وزن شما بسیار زیاد باشد، شما بیشتر در معرض ابتلا به بی‌اختیاری ادرار و مدفوع هستید. عضلات کف لگن میزان زیادی از وزن بدن را بر روی خود تحمل می‌کنند. هر گونه اضافه وزنی می‌تواند باعث وارد شدن فشار بیشتر به این عضلات و تضعیف آن‌ها شود. ضعیف شدن عضلات کف لگن نیز باعث می‌شود که این عضلات نتوانند به خوبی ادرار و مدفوع را کنترل کنند. در این حالت ممکن است شما متوجه شوید که حتی هنگام عطسه کردن یا سرفه کردن نیز مقداری از ادرار شما به طور غیرارادی ریزش می‌کند و مرتبا برای دستشویی رفتن احساس اضطرار دارید. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم که سعی کنید وزن خود را در محدوده‌ی سالم نگه دارید.

سایر مشکلات مرتبط با سلامتی

مشکلات بسیار دیگری هستند که ممکن است در بدتر شدن بی‌اختیاری ادرار نقش داشته باشند. دیابت زنان را در معرض خطر بالای ابتلا به بی‌اختیار ادرار قرار می‌دهد. آسیب به عصب‌ها یا نوروپاتی که یکی از عوارض ابتلا به دیابت است ممکن است باعث شود عصب‌های ناحیه مثانه و روده‌ها نیز حساسیت کامل خود را از دست بدهند و در نتیجه شخص دچار بی‌اختیاری شود و همچنین در هنگام اجابت مزاج روده‌های او به طور کامل خالی نشوند و در نتیجه دچار یبوست شود. بهترین راه برای پیشگیری از آسیب عصب‌ها این است که تمام سعی خود را در کنترل بیماری دیابت به کار گیرید.

هیسترکتومی

هیسترکتومی جراحی است که طی آن رحم زن از بدن او خارج می‌شود. برخی از زنان که جراحی ترمیم پرولاپس رحم و یا جراحی هیسترکتومی را انجام می‌دهند، بعد از مدتی متوجه می‌شوند که با مشکلات بی‌اختیاری یا تکرر ادرار مواجه شده‌اند. کاملا مشخص نیست که آیا جراحی عامل بروز این مشکل است یا خیر. انجام ورزش‌های تقویت عضلات کف لگن، قبل و بعد از جراحی می‌تواند به درمان شما کمک کند.

آسیب به مقعد یا جراحی مقعد

بسیاری از زنانی که در گذشته بچه‌دار شده‌اند، ممکن است بعد از یائسگی دچار مشکلات تکرر یا بی‌اختیاری ادرار شوند. در هنگام زایمان ممکن است عضلات اسفنکتر (عضلات اطراف مقعد) دچار آسیب شوند، اما این موضوع ممکن است تا مدت زمان بسیار زیادی برای شخص مشکلی ایجاد نکند. اجرای برنامه‌ی تمرینی برای تقویت عضلات کف لگن می‌تواند به حل این مشکل کمک کند، اما برخی از زنان نیز برای حل این مشکل باید جراحی انجام دهند.

روش مونالیزاتاچ برای درمان بی‌اختیاری ادرار

هنگامی که سطح استروژن در بدن زنان کاهش می‌یابد، موجب بروز آتروفی واژن، خشکی و سوزش واژن می‌شود واین موضوع نیز منجر به درد در هنگام مقاربت جنسی، تکرر و بی‌اختیاری ادرار و دیگر علائم می‌شود. این علائم صرفا باعث درد یا ناراحتی بیمار نمی شوند، بلکه می‌توانند کیفیت زندگی فرد را به طور کلی تحت تاثیر قرار دهند.
روش لیزردرمانی جدید، مشکل بسیاری از زنان را در این زمینه حل کرده است. لیزرمونالیزاتاچ توسط سازمان FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) برای انجام درمان‌های مربوط به مشکلات زنان، مورد تایید قرار گرفته است. در این روش از تکنولوژی لیزر برای رفع مشکلات ناشی از آتروفی واژن و سایر مشکلات مرتبط، مانند بی‌اختیاری ادرار، استفاده می‌شود.

روش مونالیزاتاچ چگونه انجام می‌شود و چطور عمل می‌کند؟

در ابتدا پزشک بیمار را معاینه می‌کند تا وجود عفونت در ناحیه واژینال را بررسی کند، سپس پزشک در دهانه‌ی واژن، کرم بی حس کننده می‌زند و دستگاه لیزر را وارد واژن کرده و لیزردرمانی را آغاز می‌کند. انجام لیزردرمانی تنها چند دقیقه طول می‌کشد و طی آن سوراخ‌های میکروسکوپی متعددی در دیواره‌ی واژن ایجاد می‌شود. انجام این کار موجب بالارفتن جریان خون در این ناحیه و رشد بافت‌های جدید می‌شود.

نمونه‌گیری‌های انجام شده از بافت واژن نشان داده‌اند که انجام لیزردرمانی موجب ضخیم شدن دیواره‌ی واژن و بازگشت قابلیت ارتجاعی آن می‌شود و رگ‌های خونی جدیدی در بافت آن تشکیل می‌شود. درمان با لیزر مونالیزا تاچ در ابتدا با یک جلسه لیزردرمانی آغاز می‌شود و به دنبال آن، ۲ یا سه جلسه لیزردرمانی دیگر به فواصل ۶ هفته باید انجام شوند.

مزایای این روش چیست؟

این روش می‌تواند برای درمان بسیاری از مشکلات مربوط به زنان، موثر باشد. بسیاری از زنان از آتروفی واژن بعد از یائسگی رنج می‌برند. بعد از یائسگی، واژن نسبت به قبل خشک می‌شود و گاهش اوقات نیز کوچک‌تر می‌شود که این مسئله باعث درد در هنگام مقاربت جنسی[درد هنگام دخول] می‌شود.

در برخی مواقع، زنانی که به این مشکل دچار هستند، نمی‌توانند به هیچ عنوان دخول در هنگام مقاربت جنسی را تحمل کنند. در صورتی که شما نیز به این علائم دچار هستید، احتمالا کاندید مناسبی برای درمان با لیزر مونالیزا تاچ هستید.

این روش همچنین برای زنانی مناسب است که نمی‌خواهند یا به دلایلی نمی‌توانند از استروژن‌های واژینال استفاده کنند – یا این روش را قبلا انجام داده‌اند و نتیجه‌ای از آن نگرفته‌اند. برای مثال زنانی که به علت ابتلا به سرطان سینه یا سرطان تخمدان پرتودرمانی یا شیمی درمانی انجام داده‌اند، نمی‌توانند از استروژن‌های واژینال استفاده کنند. این روش درمانی همچنین برای افراد مبتلا به بیماری لیکن پلان (بیماری که موجی نازک شدن و التهاب مخاط درونی واژن می‌شود) مناسب است.

در خارج از محدوده‌ی مشکلات زنان و علائم مربوط به واژن، لیزر مونالیزا‌تاچ می‌تواند تاثیر ثانویه‌ای نیز بر درمان بی‌اختیاری و تکرر ادرار داشته باشد.

پیشگیری و کنترل مشکل بی‌اختیاری ادرار و مدفوع

برای بازیابی توانایی خود در کنترل ادرار و مدفوع، به ۵ نکته‌ی زیر باید توجه کنید:

• غذاهای خوب و سالم بخورید.
  • نوشیدنی‌های خوب و سالم بنوشید.
  • به طور منظم ورزش کنید.
  • عضلات کف لگن خود را تقویت کنید و
  • تمرین کنید که برای رفتن به دستشویی، عادات صحیحی داشته باشید.