راههای جلوگیری از ریزش موی سر در مردان و زنان

33

تاکنون چند بار با مشاهده شانه و برس پر از موی خود نگران شده‌اید؟ امروزه همه به دنبال موهای سالم، درخشان و زیبا هستند. با این وجود متاسفانه بسیاری از افراد به دلایل مختلف با مشکل ریزش مو مواجه شده و به خاطر این شرایط ناراحت هستند. بر روی ناحیه سر حدود ۱۰۰،۰۰۰ تار مو وجود دارد و ریزش ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در هر روز کاملاً عادی و طبیعی است. به هر حال هنگامی که فرآیند ریزش مو شروع شود، مقدار ریزش موها در طول روز از این مقدار بیشتر شده و در این زمان لازم است فرد از اقدامات مناسب برای جلوگیری از پیشرفت مشکل و ایجاد شرایط طاسی استفاده کند. در حقیقت امروزه از بسیاری روش‌های درمان مختلف می‌توان برای این منظور استفاده کرد.

پیشگیری از ریزش مو با رعایت مناسب بهداشت مو، شامپو زدن مناسب و تغذیه صحیح امکان‌پذیر است. در ادامه بهترین نکات برای جلوگیری از ریزش مو و تقویت رشد آن ارائه شده است. به این ترتیب با مطالعه این مطلب شما می‌توانید با اصول کلی روش‌های ضد ریزش مو و توصیه‌های مربوط به آن‌ها آشنا شوید.

در صورتی که از این توصیه‌ها استفاده کرده و با این وجود مشکل ریزش موی شما برطرف نشد، لازم است با پزشک در این رابطه ملاقات و صحبت کنید. در حقیقت مشکل ریزش مو زمانی ایجاد می‌شود که موی فرد پس از افتادن دوباره رشد نکرده یا با سرعت بیش از حد (غیر عادی) در طول روز بریزد. در عمل مقدار ریزش موی غیر عادی در افراد می‌تواند با ریزش چند صد عدد تار مو در هر روز قابل تشخیص باشد.

متخصصان ما در کلینیک کاشت موی فرهمند با تشخیص به‌موقع دلیل ریزش مو به درمان صحیح و قطعی آن می‌پردازند. این درمان‌ها بسته به شرایط منحصر به فرد هر بیمار، می‌تواند شامل تجویز دارو، مزوتراپی، لیزر و یا کاشت مو باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روش‌های درمانی و رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل نمایید.

۰۲۱۸۶۰۲۰۰۱۲

۰۲۱۸۶۰۲۰۰۱۳

۰۲۱۸۶۰۲۰۰۱۴

علت‌ها و دلایل ریزش مو


35

مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر ریزش مو به شرح زیر هستند:

  1. عوامل ژنتیک
  2. تغییرات هورمونی
  3. بارداری
  4. استرس فیزیکی و ذهنی
  5. عفونت در ناحیه سر
  6. ریزش موی سکه‌ای
  7. مصرف برخی داروها و استفاده از روش‌های درمان خاص
  8. پرکاری تیروئید
  9. الگوهای مشخص بستن مو
  10. فقر آهن، کم خونی و از دست دادن خون
  11. رژیم غذایی نامناسب و سوء تغذیه
  12. رسیدگی بیش از حد به موها

توصیه‌های مناسب برای جلوگیری از ریزش مو


شامپو زدن به موها

36

شامپوهای ملایم یک روش جلوگیری از ریزش مو است اما نمی‌توانند تاثیر زیاد بر وضعیت موهای شما داشته باشند. تمام چیزی که این شامپوها انجام می‌دهند مربوط به تمیز کردن ناحیه سر است و به همین خاطر افراد می‌توانند هر روز از شامپو برای شستن سر خود استفاده کنند. به هر حال، گاهی اوقات شامپوهای قوی‌تر ممکن است حاوی مواد شیمایی بوده و مصرف آن‌ها می‌تواند به موهای فرد آسیب وارد کند. بنابراین، لازم است برای جلوگیری از ریزش مو در هنگام انتخاب شامپو به اجزای تشکیل دهنده آن دقت شود.

این ملاحظات می‌بایست برای حالت‌دهنده‌های مو نیز مورد توجه قرار گیرند. درواقع حالت‌دهنده‌ها باعث ایجاد یک پوشش بر روی تارهای مو شده و در عمل موها را براق و سالم نشان می‌دهند. استفاده از حالت‌دهنده‌ها می‌تواند از خشک شدن مو جلوگیری کرده و امکان استفاده از آن‌ها به صورت روزمره وجود دارد. به هر حال توجه داشته باشید مصرف شامپو و حالت‌دهنده نمی‌تواند باعث ترمیم مو شده یا تحریک فرآیند رشد مو را برای فرد به همراه داشته باشد. در حقیقت به این منظور باید از سایر روش‌های مناسب استفاده شود.

رژیم غذایی

37

مواد غذایی غنی از آهن و ویتامین می‌توانند برای غلبه بر فقر مواد مغذی مورد نیاز برای رشد مو مناسب بوده و باعث افزایش رطوبت مو شوند. همچنین مصرف این مواد غذایی می‌تواند به سلامت پوست سر کمک کرده و به این ترتیب باعث کاهش ریزش مو و کاهش تجزیه بافت مو شود. به این ترتیب بیمار می‌تواند موهای ضخیم‌تر و قوی‌تر در اختیار داشته باشد. به همین خاطر همواره به افراد توصیه می‌شود با مصرف این مواد غذایی به درمان ریزش موی خود به صورت موثر و بلند مدت کمک کنند.

به این منظور لازم است بخش بیشتری از مواد غذایی مصرفی به هویج، جو دو سر، غلات کامل، برنج قهوه‌ای، سبزیجات دارای برگ سبز، مرکبات، عدس، سیب زمینی، دانه‌های کدو تنبل، صدف خوراکی، آجیل همچون گردو و بادام، ماهی سالمون و تن، تخم‌مرغ، لوبیا، ماست و پنیر کم‌چرب، اختصاص یابد. توجه داشته باشید ماهی سالمون و تن غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.

همچنین لازم است به میزان زیاد در طول روز آب نوشیده شود تا به این ترتیب تمام مواد سمی ایجاد شده در نتیجه فعالیت سلولی از بدن به نحو مناسب دفع شوند.

مکمل‌ها

38

علاوه بر تغییر در سبک زندگی، استفاده از مکمل‌های زیر به صورت روزانه می‌تواند باعث تقویت فرآیند رشد مو در بسیاری افراد شود:

  • ویتامین ب- کمپلکس به میزان ۵۰ میلی‌گرم در روز. مهم‌ترین انواع ویتامین B عبارت از بیوتین، اینوزیتول و فولات است.
  • ویتامین ۶B به میزان ۵۰ میلی‌گرم در روز
  • ویتامین C با بیوفلاونوئید- به میزان یک تا دو گرم در روز
  • ویتامین E- 400 تا ۸۰۰ واحد در روز
  • بتاکاروتن- ۱۰،۰۰۰ تا ۱۵،۰۰۰ واحد در روز
  • منیزیم، گوگرد، و روی به مقدار دوز پیشنهاد شده توسط پزشک
  • سیلیس (گیاه دم اسب)- به میزان ۳۰۰ میلی‌گرم در روز
  • گزنه- به میزان ۲۵۰ میلی‌گرم برای سه بار در روز
  • روغن کتان- به میزان یک قرص یا یک قاشق غذاخوری در روز

درمان‌های خارجی

Young woman applying hair color --- Image by © Marc Vuillermoz/Onoky/Corbis

امروزه مطالب زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد چگونه روغن زدن به موها در طول شب می‌تواند باعث بهبود در شرایط ریزش موی فرد شود. در حقیقت نتایج تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد مالش روغن‌های مختلف مثل روغن بادام، روغن نارگیل، و روغن کرچک می‌توانند به رشد موی فرد در بلند مدت کمک کنند. به این ترتیب چرب نگه داشتن موها در طول شب، زمان کافی برای هر تار مو ایجاد می‌کند تا در معرض مواد مغذی قرار گرفته و تغذیه شود. در ادامه با مالش ناحیه سر با نوک انگشتان، شوره سر و سلول‌های مرده از روی سر جدا شده و با شامپو زدن در روز بعد به‌سادگی شسته می‌شوند.

درمان‌های خانگی برای جلوگیری از ریزش مو

ماسک‌های موی خانگی یک روش درمان ارزان قیمت و بسیار مفید برای زمانی است که فرد به دنبال کنترل ریزش موی خود بدون تمایل به قرار گرفتن موها در معرض مواد شیمیایی خطرناک باشد. این ماسک‌ها می‌توانند به‌سادگی به تقویت مو، تغذیه و زیبایی آن کمک کرده و باعث بهبود شرایط ریزش مو شوند.

تمرین‌های حرکتی

برخی تمرین‌های حرکتی ساده می‌تواند به افزایش جریان خون در ناحیه سر کمک کرده و بهبود فرآیند رویش مو را برای بیمار به همراه داشته باشند. توجه داشته باشید ریزش موی زیاد می‌تواند در نتیجه مسائل ارثی، رژیم غذایی نامناسب و استرس ایجاد شود. به همین خاطر در صورت مواجه شدن با این شرایط انجام تمرین‌های حرکتی آخرین کاری است که می‌تواند به رفع مشکل شما کمک کند.

اقدامات پزشکی

درصورتی که ریزش مو برخلاف انجام دستورالعمل‌های پیشگیرانه ادامه یافت برای درمان ریزش مو به پزشک مراجعه کنید. برخی از روش‌های درمان پزشکی برای جلوگیری از ریزش مو به شرح زیر هستند:

  • مصرف داروی ماینوکسیدیل: این دارو یکی از موثرترین و رایج‌ترین روش‌های جلوگیری از ریزش مو است که پزشکان در سراسر جهان برای بهبود شرایط رشد مو و درمان مشکلات مربوط به آلوپسی از آن استفاده می‌کنند.
  • لیزر درمانی و مزوتراپی: روش‌های درمان غیر جراحی زمانی موثر است که فرد با ریزش مو یا نازک شدن آن مواجه شده و پزشک بخواهد فرآیند رشد مجدد مو را تحریک کند.
  • کاشت مو

نکات قابل توجه درباره رشد مو


برخی از متخصصان ریزش مو به این نتیجه رسیده‌اند که افراد با انتخاب رژیم غذایی متشکل از مواد کم چرب می‌توانند به تقویت رشد موی خود کمک کنند. بسیاری از متخصصان دیگر اعتقاد دارند که این رژیم غذایی برای رفع مشکلات رویش مو می‌تواند مفید باشد. برخی از توصیه‌های دیگر قابل توجه در این رابطه به شرح زیر هستند:

  • ترک یا کاهش مصرف سیگار، کافئین، و نوشابه‌های گازدار. در حقیقت این مواد غذایی می‌توانند بدن را ضعیف کرده و برای قدرت رشد موها اختلال ایجاد کنند.
  • اجتناب از مصرف مواد غذایی قندی یا چرب.
  • برخورد با موها به صورت یک شی ظریف و حساس. به این منظور لازم است موها به دقت شانه زده یا حالت داده شوند و در هنگام انجام این فعالیت‌ها می‌بایست از وارد کردن فشار زیاد به آن‌ها خودداری گردد.
  • اجتناب از مصرف آب گرم، یا سشوار زدن موها با هوای گرم یا سایر روش‌هایی که باعث وارد شدن فشار و آسیب به موها می‌شود.
  • استفاده از ماساژ ناحیه سر به صورت هفتگی برای تحریک فعالیت پیازهای مو.
  • استفاده از یک مجموعه درمان با روغن گرم برای محافظت از ساقه موها.
  • کوتاه کردن منظم موها برای حذف موخوره و ایجاد ظاهر و احساس بهتر در ارتباط با وضعیت موها.
  • استراحت و خوابیدن به میزان کافی برای ایجاد امکان رشد مناسب مو.