درمان و رفع زگیل تناسلی در مردان و زنان و علت آن

e1

زگیل تناسلی شایع‌ترین نوع عفونت ویروسی مقاربتی (STI) می‌باشد. این عارضه توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود و قادر است که هم زنان و هم مردان را تحت تأثیر قرار دهد. لیکن زنان در معرض این ویروس آسیب‌پذیرتر هستند. البته همه‌ی موارد ابتلا به این ویروس، به زگیل‌های تناسلی منجر نمی‌شوند.

باید توجه داشت که زگیل‌های تناسلی قابل درمان هستند، لیکن تا زمانی عفونت زمینه‌ای آن‌ها درمان نشود، امکان برگشت آن‌ها وجود دارد. از آنجایی که این عارضه، یک بیماری انتقالی است، بسیار ضروریست که فوراً تشخیص داده و درمان شود. متخصصین ما در کلینیک تخصصی پوست فرهمند برای حصول اطمینان از معالجه‌ی ایمن بیماری شما، از روش‌های تشخیصی و درمانی متفاوتی استفاده خواهند کرد. گزینه‌های درمانی ما مطابق با شرایط هر بیمار و به منظور کسب دقیق‌ترین نتایج، متفاوت خواهند بود. شما باید همواره با متخصصی مجرب در مورد روش‌های درمانی خود مشورت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت وقت ملاقات از طریق شماره‌های زیر با همکاران ما تماس بگیرید.

تلگرام، واتس آپ و وایبر

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل‌های تناسلی، زائده‌های گوشتی نرمی هستند که بر دستگاه تناسلی ظاهر می‌شوند. این عارضه یک عفونت مقاربتی (STI) است که توسط گونه‌های خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. رشد این زائده‌ها می‌تواند باعث درد، ناراحتی و خارش شود.

زگیل تناسلی در مردان

زگیل‌های تناسلی در مردان عمدتاً در نواحی زیر مشاهده می‌شوند:

• آلت تناسلی
  • کیسه بیضه
  • کشاله ران
  • ران
  • داخل یا اطراف مقعد

زگیل تناسلی در زنان

زگیل‌های تناسلی زنان معمولاً در نواحی زیر ظاهر می‌شوند:

• در داخل واژن یا مقعد
  • خارج از واژن یا مقعد
  • دهانه‌ی رحم

علائم زگیل تناسلی

زگیل‌های تناسلی از طریق فعالیت جنسی انتقال می‌یابند. ممکن است تا هفته‌ها پس از عفونت این زگیل‌ها ایجاد نشوند. گاهی به دلیل کوچکی بیش از حد و همرنگی با پوست یا اندکی تیره‌تر بودن، این زگیل‌ها با چشم دیده نمی‌شوند. ناحیه‌ی رویی این زگیل‌ها ممکن است شبیه به گل کلم باشد و موقع لمس احساس نرمی یا اندکی ناهمواری ایجاد کند. فرد آلوده ممکن است به چندین زگیل یا فقط یک زگیل دچار شود.

حتی اگر شما نتوانید زگیل‌های تناسلی را ببینید، آن‌ها ممکن است علائمی را ایجاد کنند، برخی از این علائم عبارتند از:

• ترشحات واژن
  • خارش
  • سوزش

عوامل ایجاد کننده‌ی زگیل تناسلی

اکثر زگیل‌های تناسلی توسط ویروس HPV ایجاد می‌شوند و تقریباً در حدود ۷۰ گونه از این ویروس وجود دارند که به طور اختصاصی اعضای جنسی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهند. ویروس HPV از طریق تماس پوسن به پوست به شدت قابل انتقال است و از این جهت به عنوان یک بیماری مقاربتی شناخته می‌شود. زگیل‌های تناسلی که توسط گونه‌های خاصی از ویروس HPV ایجاد می‌شوند، با سایر زگیل‌هایی که روی دستان یا اندام‌های دیگر بدن بوجود می‌آیند، متفاوت خواهند بود. بنابراین امکان انتقال این عارضه از دست به اعضای تناسلی یا برعکس وجود ندارد.

چگونگی تشخیص زگیل‌های تناسلی

متخصص معایناتی فیزیکی از نواحی مشکوک به ابتلا به زگیل‌های تناسلی به عمل خواهد آورد. از آنجایی که این زگیل‌ها می‌توانند در نواحی عمیق داخل بدن زنان نیز رشد کنند، پزشک شما ممکن است به انجام معاینات لگنی نیز نیاز داشته باشد. معمولاً طی این کار از یک محلول اسیدی ضعیف که امکان مشاهده‌ی بهتر این زگیل‌ها را فراهم می‌آورد، استفاده می‌کنند.

ممکن است متخصص برای بدست آوردن سلول‌های دهانه‌ی رحم، آزمایش پاپ اسمیر را برای گرفتن نمونه‌هایی از این ناحیه انجام دهد. این نمونه سپس برای مطالعه‌ی حضور ویروس HPV مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. گونه‌های خاصی از ویروس HPV نتایجی غیعادی را در پاپ اسمیر ایجاد خواهند کرد که نشانگر تغییراتی پیش سرطانی است. در صورتیکه پزشک این ناهنجاری‌ها را تشخیص دهد، شما نیاز است برای نظارت بر هر گونه تغییرات، آزمایشات بیشتری را انجام دهید.

درمان زگیل‌های تناسلی

هر چند ممکن است با گذشت زمان زگیل‌های تناسلی دیگر مشاهده نشوند، لیکن این ویروس مادامیکه در خون شما جریان دارد از بین نخواهد رفت. این بدین معنی است که ممکن است این زگیل‌ها مجدداً در دوره‌های مختلفی از زندگی شما بروز پیدا کنند. بنابراین درمان این علائم از این جهت که از انتقال این ویروس به دیگران جلوگیری می‌کند، اهمیت دارد. باید توجه داشت که زگیل‌های تناسلی، حتی در صورتیکه نشانه‌هایی از آن‌ها وجود نداشته باشد، قابل انتقال به دیگران هستند.

محلول یا ژل ۰۵/۰ درصدی یا کرم ۱۵/. درصدی پودو فیلوتوکسین

پودو فیلوتوکسین یک مهارکننده‌ی میتوزی شیمیایی است که از عصاره‌ی خالص گیاه پودوفیلوم بدست می‌آید. این ماده خود را به میکروتوبول سلولی می‌چسباند و چرخه‌ی سلولی را متوقف می‌کند و منجر به نیکروز سلولی و نهایتاً مرگ سلول می‌شود.  تأثیر این دارو معمولاً بعد از ۳ تا ۵ روز استفاده از آن ظاهر می‌شود و باعث خوردگی بافت زگیل و بهبود پوست می‌شود.

ایمی‌کیمود

ایمی‌کیمود، کرمی است که برای درمان زگیل‌های خارجی دستگاه تناسلی و اطراف مقعد مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر استفاده از این دارو طبق دستورالعمل مربوطه انجام شود، استعمال آن بسیار ساده و بی خطر خواهد بود. در صورتیکه سایر گزینه‌های درمانی مناسب نباشند، این دارو فقط طبق نسخه‌ی پزشک و بر اساس مجوز‌های کاربردی خاص در دسترس خواهد بود. استعمال این دارو در ایام بارداری توصیه نمی‌شود.

محلول ۸۰ – ۹۰ درصد تری‌کلرواستیک اسید (TCA)

تری‌کلرواستیک اسید (TCA) یک اسید شیمیایی مخرب است که پوست و غشای مخاطی آن را سوزاندن و نابود می‌کند و از طریق انعقاد پروتئین منجر به نابودی بافت زگیل می‌شود. ماهیت مخرب این محصول اغلب از سطح زگیل فراتر رفته و عفونت ویروسی زمینه‌ای را نیز شامل می‌شود. این اسید معمولاً در غلظت‌های ۸۰ تا ۹۰ درصدی آماده می‌شود و به دلیل ماهیت سوزآور آن حتماً باید توسط پزشک تجویز شود.

سرمادرمانی (کایروتراپی)

در این شیوه‌ی درمانی بافت غیرعادی زگیل با استفاده از عامل‌هایی منجمد کننده مانند اکسید نیتروژن یا نیروژن مایع برداشته می‌شود. این دما باید به حدی سرد باشد که سیتوزول سلولی متبلور شود تا بتواند به پوست دائمی و عروق آن آسیب وارد کند. این آسیب سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده تا شروع به تولید نکروز و پاکسازی سلول‌های نابود شده کند.

الکتروتراپی

در این شیوه‌ی درمانی که شامل انعقاد گرمایی یا الکتروکوتر می‌شود، از یک جریان الکتریکی فرکانس بالا برای سوزاندن، خشک کردن و نابود کردن ضایعاتی مانند زگیل استفاده می‌شود. سپس بافت آسیب‌دیده یا مرده با عمل کورتاژ برداشته خواهند شد. همانند سرمادرمانی، این شیوه نیز برای درمان زگیل‌های کوچکی که بروی بخش خارجی بدنه آلت تناسلی مردان، مقعد یا فرج ایجاد شده‌اند بسیار مؤثر خواهد بود. آسیب غیر قابل برگشتی که این شیوه‌ی درمانی به بافت پیرامونی وارد می‌کند، استفاده از آن را محدود می‌کند و درمان ضایعات بزرگتر با این روش به بروز زخم‌هایی همراه با آثار دائمی منجر خواهد شد.

درمان به کمک دی اکسید کربن

در این شیوه‌ی درمانی پرتوی متمرکزی از نور مادون قرمز مستقیماً بروی زگیل‌های تناسلی تابیده می‌شود. بافت معیوب این پرتو را جذب و آن را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کند که این گرما به تبخیر شدن مناطق آسیب دیده منجر می‌شود. ماهیت ابعادی این پرتوی مادون قرمز امکان تخریب دقیق مناطق معیوب را با حداقل آسیب به نواحی مجاور و در نهایت بهبودی با کوچکترین آثار زخم فراهم می‌آورد. علاوه بر این، انرژی بالای این پرتوی نوری فوراً رگ‌های خونی را که ناخواسته آسیب دیده‌اند را می‌سوزاند تا این عمل تقریباً بدون خونریزی انجام شود.

لیزردرمانی

در این روش از نور لیزر (استفاده از نوری شدید برای از بین بردن زگیل) یا عمل جراحی (برای ریشه‌کن کردن زگیل) برای درمان زگیل تناسلی استفاده می‌شود. این روش‌ درمانی ممکن است بسیار گران باشد و مراقبت‌های بهداشتی آن باید توسط افراد آموزش دیده انجام شوند. این روش در تعداد کمی از درمانگاه‌ها انجام می‌شود. بروز مجدد بیماری در برخی موارد اتفاق می‌افتد.

پیشگیری از بروز زگیل‌های تناسلی

واکسنی شناخته شده با نام گارداسیل  برای حفاظت در برابر گونه‌هایی از ویروس HPV که ایجاد کننده‌ی اکثر زگیل‌های تناسلی هستند استفاده می‌شود. این واکسن همچنین قادر به محافظت در برابر گونه‌هایی از این ویروس که با سرطان دهانه‌ی رحم ارتباط دارند نیز می‌باشد. واکسن دیگری با نام سرواریکس نیز موجود است. این واکسن در برابر سرطان دهانه‌ی رحم محافظت می‌کند و تأثیری بر زگیل‌های تناسلی ندارد.