خشکی واژن در هنگام رابطه جنسی: علت و درمان

خشکی واژن یکی از شایع‌ترین مشکلات واژن است که زنان در دوران یائسگی به آن دچار می‌شوند. با شروع دوران یائسگی، تولید هورمون استروژن در بدن متوقف می‌شود. با توقف تولید استروژن، دهانه واژن و دیواره داخلی آن قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند که این موضوع موجب خشکی واژن می‌شود. اگر شما نیز در حال گذراندن دوران یائسگی هستید، باید بدانید که تنها نیستید و میلیون‌ها زن دیگر نیز مانند شما از عوارض آزاردهنده‌ی یائسگی مانند خشکی، سوزش و خارش واژن رنج می‌برند.

خشکی واژن بعد از یائسگی

زنان در حین یائسه شدن و بعد از آن با تعداد زیادی از علائم مختلف روبه‌رو می‌شوند. اغلب این علائم بر اثر کمبود هورمون استروژن در بدن ایجاد می‌شوند و خشکی واژن نیز همین‌گونه است. هرچند خشکی واژن بعد از یائسگی، مشکلی خطرناک و جدی برای سلامتی فرد نیست، اما ناراحتی و همچنین فشار روانی زیادی برای فرد ایجاد می‌کند. علاوه بر احساس درد و خارش در واژن، ممکن است شما احساس کنید که کم کم دیگر میل و اشتیاقی به شریک جنسی خود ندارید و یا ممکن است از انجام کارهایی مانند ورزش کردن، که باعث درد و سوزش بیشتر واژن می‌شود، دوری کنید.

تشخیص خشکی واژن ناشی از بروز علائم یائسگی

درست است که خشکی واژن یک مشکل بسیار شایع است، اما این موضوع بدان معنا نیست که همه افراد به راحتی با آن کنار می‌آیند. برخی از زنان ممکن است همراه با هشکی واژن، علائم دیگری را نیز تجربه کنند، از جمله:

• خارش واژن
  • درد در هنگام دخول
  • خونریزی، پارگی در بافت واژن و یا ایجاد زخم بعد از دخول
  • کاهش میل جنسی
  • درد و سوزش واژن در هنگام نشستن، ایستادن، ورزش کردن و یا دستشویی رفتن
  • تغییر شکل ظاهری واژن و لبه‌های آن
  • بروز تغییراتی در ترشحات واژن، از جمله در غلظت، رنگ و بوی آن
  • کاهش اعتماد به نفس و یا اعتماد به نفس در برقراری رابطه جنسی

آیا خشکی واژن، امری طبیعی است؟

کنار آمدن با مسئله‌ی خشکی واژن بعد از یائسگی، همانقدر که یک مشکل آزاردهنده‌ی فیزیکی است، می‌تواند مشکل و معضل روحی نیز باشد. بسیاری از زنان از صحبت کردن با شریک جنسی خود یا با پزشک خجالت می‌کشند. اگر شما دوران یائسگی را پشت سرگذاشته‌اید و از خشکی واژن و درد در هنگام دخول رنج می‌برید، با خیال آسوده بدانید که اصلا تنها نیستید.

بنابر نتایج تحقیقاتی که بر روی زنان بین ۴۰ تا ۸۴ سال انجام شد، بیش از نیمی از این زنان (۵۶ درصد) از مشکل خشکی واژن رنج می‌بردند و ۸۳ درصد از افرادی که به مشکل خشکی واژن دچار بودند، اظهار کردند که این مشکل در حد کم یا بسیار زیاد، آنها را آزار می‌دهد. علاوه بر این بیش از یک چهارم این زنان (۲۶ درصد) اظهار کرده‌اند که دخول دردناک را تجربه کرده‌اند. البته احساس شرمندگی و خجالت زنان از صحبت کردن درباره‌ی این موضوع قابل درک است، اما باید به خاطر داشته باشید که شما می‌توانید این مشکل را حل کنید و مجبور نیستید از آن رنج ببرید.

روش‌های درمان خشکی واژن

زنانی که از خشکی واژن یعد از یائسگی رنج می‌برند، گزینه‌های درمانی مختلفی را پیش روی خود دارند. ایجاد تغییراتی کوچک در روند همیشگی بهداشت روزانه می‌تواند در کاهش علائم ناشی از خشکی واژن موثر باشد. تغییرات اولیه و اساسی که باید در این زمینه ایجاد کنید، عبارتند از:

• شستن واژن با آب گرم و تمیز
  • اجتناب از استفاده از محصولات بهداشتی که داری اسانس و عطر هستند.
  • استفاده از ژل لوبریکانت (روان ساز) قبل از مقاربت جنسی و دخول.
  • شستن لباس‌های زیر با مواد شوینده بدون اسانس
  • استقاده از کاغذ توالت بدون بو

مونالیزا تاچ برای درمان خشکی واژن

کلینیک تخصصی زیبایی فرهمند مفتخر است که یکی از اولین کلینیک‌هایی است که لیزرمونالیزا تاچ را در ایران به بیماران عرضه کرده است. بالارفتن سن و کاهش هورمون‌ها، تغییراتی طبیعی در روند زندگی هستند که می‌توانند باعث بروز علائم آزاردهنده‌ای در ناحیه واژن، از جمله خشکی واژن شوند.  این تغییرات می‌تواند تا حدود بسیار زیادی، زندگی روزمره‌ی زنان و همچنین روابط جنسی آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. لیزر مونالیزا تاچ می‌تواند خشکی واژن که ناشی از بروز علائم یائسگی می‌باشد را در زمان بسیار کوتاهی کاملا برطرف کند.

تمایز مونالیزا تاچ با سایر روش‌ها

مونالیزا تاچ یک روش درمانی ایده‌ال است که سریع، ساده و ایمن است.

• جلسات درمان ۵ دقیقه‌ای با فوصل شش هفته‌ای.
  • بدون نیاز به استفاده از بی‌حسی و تقریبا بدون درد
  • انجام درمان در مطب
  • انجام درمان‌های مکمل برای حفظ نتایج، تنها سالی یکبار

لیزرمونالیزا تاچ چگونه عمل می‌کند؟

مونالیزا تاچ یک روش درمان غیر جراحی و بسیار ساده است که به صورت سرپایی در مطب انجام می‌شود. در این روش برای برطرف کردن برخی از علائم آزاردهنده‌ی یائسگی مانند خشکی واژن، از لیزر CO2 استفاده می‌شود. اشعه‌ی لیزر از انرژی نور برای تحریک بافت‌های داخلی واژن برای تولید کلاژن بیشتر استفاده می‌کند. اشعه لیزر همچنین موجب می‌شود که مویرگ‌های جدیدی در این ناحیه تشکیل شوند و با بهبود جریان خون در بافت داخلی واژن، رطوبت داخلی واژن نیز بیشتر می‌شود و واژن کارایی طبیعی خود را باز می‌یابد. اگر مقاربت دردناک، خارش، سوزش و خشکی واژن و عفونت ادراری مکرر، روند عادی زندگی شما را دچار اختلال کرده است، لیزر مونالیزاتاچ می‌تواند بدون ایجاد عوارض جانبی و درد، این مشکلات را برطرف کند.

درمان با لیزر مونالیزاتاچ چگونه انجام می‌شود؟

مونالیزا تاچ، روشی غیر هورمونی برای جوانسازی بافت واژن است که به صورت سرپایی در مطب انجام می‌شود. اعمال اشعه‌ی لیزر به دیواره‌ی داخلی واژن تنها ۵ دقیقه طول می‌کشد. در اغلب موارد توصیه می‌شود که بیماران ۳ جلسه لیزردرمانی را انجام دهند و بین این جلسات یک ماه فاصله باشد تا بیماران بتوانند به بهترین نتایج ممکن دست پیدا کنند. البته اغلب بیماران بعد از اولین جلسه‌ی درمانی شاهد بهبود چشمگیری در علائم خود هستند. لیزر مونالیزا تاچ دردناک نیست.

لازم است بعد از انجام درمان، بیماران تا چند روز از داشتن مقاربت جنسی اجتناب کنند، اما در مورد سایر فعالیت‌های روزمره، آن‌ها می‌توانند فعالیت‌های خود را بلافاصله بعد از درمان دوباره از سر بگیرند و نیازی به گذراندن دوره ریکاوری ندارند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد این که لیزر مونالیزا تاچ چگونه می‌تواند به سلامت واژن شما کمک کرده و زندگی شما را بهبود دهد، می‌توانید با ما تماس بگیرید.

مونالیزا تاچ چه مشکلاتی را می‌تواند درمان کند؟

تغییرات هورمونی، بخشی طبیعی از روند زندگی هستند. ممکن است به خاطر آغاز دوران یائسگی، شیردهی به کودک، هیسترکتومی و یا ابتلا به سرطان، سطح هورمون استروژن در بدن زنان کاهش پیدا کند و دچار آتروفی واژن و سایر عوارض ناشی از آن شوند. روش غیرتهاجمی و ایمن مونالیزاتاچ می‌تواند علائمی مانند خشکی، سوزش و خارش واژن و درد در هنگام دخول (مقاربت دردناک) را برطرف کند.

مزایای روش مونالیزا تاچ چیست؟

لیزر مونالیزا تاچ می‌تواند به رفع مشکلات ناشی از کاهش سطح استروژن در  بدن مانند آتروفی واژن کمک کند. این مشکلات چه در بین زنانی که یائسه نشده‌اند و چه در بین زنان یائسه، بسیار شایع است.

بعد از چه مدت می‌توانم شاهد نتایج باشم؟

هرچند توصیه متخصصین انجام سه جلسه‌ی درمانی می‌باشد، اما شما بعد از اولین جلسه‌ی درمانی نیز شاهد تغییرات بسیار چشمگیری در علائم خود خواهید بود. تقریبا تمامی بیماران بعد از دومین جلسه‌ی درمانی اعلام کرده‌اند که علائم ان‌ها به طور کامل برطرف شده است.

نتایج درمان چه مدت ماندگاری دارند؟

نتایج درمان با لیزر مونالیزا تاچ بسیار بلند مدت هستند. بعد از اتمام دوره‌ی درمانی اولیه، تنها لازم است که سالی یکبار لیزرمونالیزا تاچ انجام شود تا نتایج حاصل از این درمان حفظ شوند.

آیا این روش خطرات و عوارضی هم دارد؟

هر روش درمانی با خطراتی، هرچند جزئی، همراه است. البته لیزرمونالیزا تاچ یک روش درمانی کم تهاجمی و غیر جراحی است که توسط پزشک متخصص انجام می‌شود و به همین دلیل کاملا ایمن است.