انواع مشکلات و بیماری‌های ناخن: علت و علائم

v

عوارض و مشکلات متعددی ناخن‌ها را تهدید می‌کند. عفونت‌های قارچی شایع‌ترین نوع این بیماری‌ها است که بر ناخن‌ها تأثیر می‌گذارد. با انجام اقدامات درمانی مناسب، ناخنی که دچار عفونت قارچی شده است با رشد یک ناخن سالم جدید درمان و جایگزین می‌شود. خوشبختانه بیشتر این عفونت‌ها از جمله بیماری‌های قارچی شایع که باعث ضخیم شدن و تغییر رنگ ناخن می‌شوند با داروهای موضعی، خوراکی یا لیزردرمانی بهبود می‌یابد.

کلینیک زیبایی فرهمند برای درمان بیماری‌های پوستی شما اختصاص داده شده است. بیماری‌ها و مشکلات ناخن بلافاصله و برای همیشه در کلینیک ما درمان می‌شوند. به علاوه بیماری‌های مرتبط با ناخن می‌تواند نشانه وجود بیماری‌های داخلی مثل آرتریت، بیماری‌های کلیوی، کم‌خونی، دیابت و بسیاری بیماری‌های دیگر باشد. متخصصان پوست به‌طور تخصصی برای شناسایی این بیماری‌ها آموزش دیده‌اند. شما می‌تواند همین امروز با ما تماس گرفته و وقت مشاوره‌ای با متخصصین ما رزرو کنید، برای انجام این کار می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

تلگرام، واتس آپ و وایبر

علائم و نشانه‌ها

علائم و نشانه‌های مشکلات و بیماری‌های ناخن عبارتند از:

• تغییر رنگ یا لکه دار شدن
  • درد، تورم و قرمزی
  • فرورفتگی، برآمدگی و زخم و اسکار
  • جراحت و زخم
  • نوار قهوه‌ای مشکی

دلایل ایجاد بیماری‌های ناخن

بیماری‌ها و اختلالات متعدد مرتبط با ناخن از بدو تولد یا در دوران نوزادی به وجود می‌آید. علت بروز این بیماری‌ها در ناخن عبارتند از:

• بیماری‌های پوستی
  • تومورهای خوش‌خیم یا بدخیم
  • بیماری‌های خاص سیستماتیک: به عنوان مثال بیماری‌های مزمن کلیوی به عنوان یکی از دلایل آسیب‌دیدگی ناخن‌ها شناخته می‌شود. این بیماری‌ها ممکن است به خودی خود هم شکل بگیرند.

تشخیص بیماری‌ها و مشکلات ناخن

اگر شما هر یک از علائم بیماری‌ها و مشکلات ناخن را دیدید باید به متخصص پوست مراجعه نمایید. متخصص پوست به کمک موارد زیر اقدامات تشخیصی را انجام می‌دهد:

• معاینه فیزیکی
  • آزمایش‌هایی مانند کشت قارچ و باکتری در آزمایشگاه
  • عکس‌برداری در صورتی که مظنون به وجود تومور باشد.

اقدامات درمانی برای بیماری‌ها و مشکلات ناخن

متخصص پوست ممکن است ناخن عفونی شما را کشیده و داروهای خوراکی یا داروهایی که بر روی ناخن استعمال می‌شود برای شما تجویز کند و یا از روش‌های درمانی مختلف استفاده کند.

دارودرمانی

متخصص پوست ممکن است داروهای ضد قارچ یا ضد باکتری زیر را برای شما تجویز نماید:

• تربینافین
  • ایتراکونزول
  • فلوکونازول
  • استروئیدها
  • آنتی بیوتیک‌ها
  • ایفالیزوماب (برای ناخن‌های مبتلا به پسویازیس)

درمان‌های مکمل و جایگزین

یک برنامه جامع برای درمان مشکلات و بیماری‌های ناخن شامل طیف وسیعی از درمان‌های مکمل و جایگزین می‌شود.

طب سوزنی در موارد زیر می‌تواند راهگشا باشد:

• بهبود عملکرد ایمنی بدن
  • عادی‌سازی هضم و گوراش
  • نشان دادن وضعیت بیماری

ماساژدرمانی

ماساژ می‌تواند جریان گردش خون را تحرک کند تا مواد غذایی لازم به بستر ناخن برسد.

آب‌درمانی

حمام و پاشویه سرد و گرم متناوب می‌تواند به گردش خون و سلول‌های ایمنی در ناخن‌های عفونی کمک کند. یک سطل آب گرم و یک سطل آب سرد تهیه کنید. پاها را به مدت سه دقیقه در آب گرم قرار دهید و سپس بلافاصله آنها را یک دقیقه در آب سرد قرار دهید. این کار را سه مرتبه تکرار کنید سپس آنها را با شدت و فشار مضاعف به وسیله یک حوله خشک کنید. می‌توانید برای افزایش تحریک هفت قطره از روغن اسطوخودوس به آب گرم اضافه کنید. افراد مبتلا به بیماری‌های عروقی یا هر نوع بیماری مرتبط با گردش خون یا نوروپاتی جانبی نباید بدون نظارت پزشک آب‌درمانی را انجام دهند.

لیزردرمانی

به کمک تکنولوژی جدید می‌توان قارچ‌های ناخن پا را از بین برد. در لیزردرمانی با استفاده از پرتو متمرکز نور می‌توان سلول‌های عفونی زیر ناخن را از بین برد. طول موج پرتو لیزر طوری تنظیم می‌شود که بدون ایجاد آسیب از ناخن به سلول‌های زیر آن نفوذ کند و قارچ‌های عفونی را هدف دهد. کل این فرایند بسیار سریع انجام می‌شود و نیازی به مرخصی نیست. شما می‌توانید بلافاصله پس از عمل به کارهای روزمزه خود بپردازید. لیزردرمانی عارضه جانبی نداشته و درهنگام انجام آن درد یا احساس ناراحتی قابل توجهی نخواهید داشت.

بلافاصله پس از از بین بردن عفونت، ناخن جدید شروع به رشد می‌کند. شما ناخنی سالم، تمیز و زیبا را پس از چند ماه روی پاهای خود خواهید دید. جایگزینی کامل بافت‌های آسیب‌دیده ممکن است زمان ببرد به خصوص اگر بیماری پیشرفته باشد اما این سریع‌ترین روش برای درمان قارچ ناخن بوده که بسیار سریع‌تر از روش‌های سنتی عمل می‌کند.

داروهای گیاهی

مصرف داروهای گیاهی یک روش برای تقویت سیستم ایمنی بدن است؛ مانند هر درمان دیگری، شما باید قبل از انجام هر اقدام درمانی به متخصص پوست مراجعه کنید تا بیماری شما تشخیص داده شود. شما ممکن است از عصاره خشک داروهای گیاهی (کپسول‌ها، پودرها و چای)، گلیسیریت (عصاره گلسیرین) یا تنتور (عصاره الکل) استفاده کنید. به جز مواردی که داروهای دیگری برای شما تجویز شده است، می‌توانید از یک قاشق چایخوری چای در یک فنجان آب گرم استفاده کنید. برگ‌ها یا گل‌ها را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه و ریشه‌ها را ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بجوشانید و روزانه ۲ تا ۴ فنجان از این جوشانده‌ها را بنوشید. تنتور را می‌توانید به تنهایی یا همراه با جوشانده‌های بالا بنوشید.

عمل‌های جراحی و روش‌های درمانی دیگر

متخصص پوست می‌تواند:

• آسیب‌ها و جراحات را از بین برده و تخلیه کند.
  • لخته‌های خونی شکل گرفته زیر ناخن را از بین ببرد.
  • در برخی موارد ناخن را با روش‌های جراحی بکشد.

تغذیه و مکمل‌ها

• تقریباً هر کمبود غذایی می‌تواند بر رشد ناخن‌ها تأثیر بگذارد. با به‌کار بردن نکات تغذیه‌ای زیر می‌توانید علائم و نشانه‌های بیماری‌ها و مشکلات ناخن هار را کاهش دهید.
  • از خوردن غذاهای آلرژی‌زا مثل لبنیات، گندم (گلوتن)، ذرت، غذاهای حاوی مواد نگهدارنده و مواد افزودنی خودداری کنید. احتمالاً متخصص پوست آزمایش‌های برای تشخیص حساسیت‌های غذایی برای شما تجویز می‌کند.
  • از غذاهای کلسیم‌دار مثل لوبیا، بادام و سبزی‌ها با برگ‌های سبز تیره (اسفناج و کلم پیچ) استفاده کنید.
  • از غذاهای آنتی‌اکسیدان دار مثل میوه‌ها (بلوبری، گیلاس و گوجه فرنگی) و سبزی‌ها (کدو و فلفل) استفاده کنید.
  • از مصرف غذاهای تصفیه شده مثل نان سفید، ماکارونی و شکر خودداری کنید.
  • از روغن‌های سالم در غذاها استفاده کنید مانند روغن زیتون یا روغن‌های گیاهی
  • مصرف اسیدهای چرب ترانس را حذف کرده یا به حداقل برسانید. این اسیدها در غذاهای تجاری پخته شده مانند شیرینی‌ها، کیک، سیب‌زمینی و پیاز سرخ شده، دونات، غذاهای فراوری شده و مارگارین یافت می‌شود.
  • از مصرف قهوه و محرک‌های دیگر مثل الکل و دخانیات خودداری کنید.
  • روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب تصفیه شده بنوشید.
  • ۵ روز در هفته روزانه حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید.

هومیاپاتی برای درمان مشکلات و بیماری‌های ناخن

مطالعات کمی در اثربخشی داروهای هومیوپاتی انجام شده است. یک هومیوپات متخصص براساس تجربیات و دانش خود ممکن است یک یا چند درمان زیر را برای رفع بیماری‌ها و مشکلات ناخن به کار ببندد. قبل از تجویز درمان، هومیوپات ساختار فردی و شخصی بیمار مانند فیزیک، احساسات و ساختار فکری را بررسی می‌کند. یک هومیوپات با تجربه همه این عوامل را برای ارائه پیشنهادهای درمانی به فرد مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد.

• گل همیشه بهار: برای بثورات پوسته‌پوسته مایل به قرمز
  • گرافیت‌ها: برای پوست و ناخن خشک با تراوشات مایع به دلیل عفونت‌های قارچی؛ علائم این بیماری‌ها در هوای آزاد بهبود می‌یابد.
  • سولفور: برای بیماری‌های قارچی که به خارش می‌افتد به خصوص وقتی که گرما علائم بیماری را تشدید کند.

برای پیشگیری از بروز مشکلات و بیماری‌های ناخن نکات زیر را رعایت کنید:

• ناخن‌های خود را کوتاه نگه دارید.
  • از کفش مناسب استفاده کنید.
  • اجتناب از پا برهنه راه رفتن در حمام عمومی و استخرهای شنا
  • جوراب‌های قدیمی و کهنه را دور بیندازید.